Ny dag. ätstörningar.

Jag vaknade utan både ångest och illamående idag. Jag ser det som något väldigt positivt. Det är sällan numera jag vaknar ångestfri. Lik förbannat kommer ju ångesten smygandes nu efter en timma ändå men nu fick jag ialla fall uppleva någon form av lugn för en kort sekund.

Nu är ångesten här. Och illamåendet också för den delen. Det känns som att det har stockat sig kallt vatten i halsen på mig. En riktigt obehaglig känsla. Jag vet varför det känns så trångt i halsen. Och jag kopplar det till illamåendet för att det är närmst till hands när det egentligen bara beror på att mina halsmuskler blir spända när jag har ångest. Det är svårt att förstå hur det kan vara så att man blir fysiskt instabil av att ha ångest. Men tydligen är det möjligt.

Idag är jag inne på min 4:e dag med bantningen. Har gått ner lite mer än 3 kilo. Det tycker jag är väldigt bra gjort. Det är faktiskt inte alls illa. Och jag vet att det är rent fett då jag dricker vatten som en galning så det är inte minsann vätska som jag gått ner i.

Jag har funderat över folks sätt att se på bantning. Det jag hör väldigt ofta är att "svälter du dig" så går du ner mycket men sen går du upp dubbelt igen. Jag brukar bara skratta åt det där. Folk är så otroligt dumma ibland. Jag har svält mig själv så många gånger och kunnat hålla vikten efteråt. Problemet uppstår när man börjar äta ohälsosamt igen. Själva grejen med att gå ner i vikt snabbt är väl för att man ska gå ner och sedan kunna äta en sundare kost när man väl är nere i målvikt så man håller vikten. Men folk är ju så dumma att de tror att de kan vräka i sig lika mycket mat som de gjorde innan de gick ner i vikt. Och Ja självklart går du upp som bara den om du skulle börja äta onyttigt men om du äter nyttigt/lagom SÅ NEJ.

Nu kanske man undrar varför jag ens har någon talan då jag själv är överviktig men saken är den att jag har blivit överviktig för att jag har hetsätit och varit osund. Det är inget jag går under stolen med. jag använde mat som tröst under en längre tid och vad förväntar man sig om man proppar i sig mat. Men jag har varit i bantningsvägen innan. jag gick ner 15 kilo på 2 veckor för ett tag sedan. jag har inte gått upp ett enda kilo av dem jag tappade även om jag ätit mat och ibland till och med onyttighetet.

Jag vet hur kroppen funkar. Efter att ha levt med ätstörningar i alla år så vet man. Det är ganska komiskt med folk som aldrig behövt banta i hela sitt liv kommer med olika förslag och tror att de är bäst. Jag har en sådan vän. Hon är pinnsmal och har alltid varit det men kommer ämnet bantning upp så vet hon exakt hur man ska göra och vad man inte ska göra. Har man ingen erfarenhet så har man ingen talan enligt min mening. Jag har gått upp och ner i vikt och jag vet att problemet är aldrig att banta i sig utan att hålla vikten. För mig har problemet varit just tröstätandet och hetsätandet. Jag har haft långa perioder då jag varit väldigt smal och andra perioder då jag varit större. Jag kommer aldrig rekomendera någon att få en ätstörning, det är verkligen inget roligt och det är inte det jag säger här heller utan att jag snarare bara blir trött på tomma påståenden som inte stämmer.

Du får inte äta efter klockan 8 på kvällen - Så du menar att så länge jag äter innan 8 så är allt lugnt. även om jag trycker i mig 2 pizzor och en massa godis? Kroppen fungerar inte så. Din kropp smälter maten även när du sover och den enda anledningen jag kan komma på att du inte ska äta efter 8 är för att få en bättre sömnrytm.

Man går inte ner i vikt om man svälter sig
- Först och främst det är verkligen inte bra att svälta sig. Men jo klart som fan att du går ner i vikt. Om du inte äter på en lång period såklart att du kommer rasa i vikt. Problemet för de människorna som påstår detta är nog att de helt enkelt inte har svultit sig själva under en längre tid utan kanske bara någon vecka och sedan börjat äta normalt. Ja grattis då går du upp i vikt. Men bantning handlar om tålamod och att man håller på det man gör. Om man vill se resultat då vill säga.

I vilket fall. Jag har svårt att förstå varför folk inte bara förstår att det enda man behöver göra för att gå ner i vikt är att äta mindre och röra sig mer. går du plusminusnoll i förbränning och motion stannar du på vikten men äter du mindre och rör dig mer så går nu ner i vikt.

Återigen så vill jag poängtera att jag inte alls står framför ätstörningar. Det är tyvärr något jag själv lever med men vill absolut inte att någon annan ska få genomlida. Detta är mina åsikter alltså åsikter från någon som är sjuk och inget annat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0